KOBOLD MAGAZÍN svět zážitků

Zdravý spánek, aneb tipy pro lepší hygienu v ložnici

Zdraví
Spánek je velice důležitou součástí našeho života. Je to způsob, jak si naše tělo může odpočinout, uvolnit se a zregenerovat síly. Podle průzkumu institutu Forsa, zpracovaného pro německou zdravotní pojišťovnu Techniker Krankenkasse, má každý čtvrtý muž, a dokonce každá druhá žena, špatný spánek. Důvody pro to jsou všemožné. Jednou z hlavních příčin je ale jednoznačně stres v práci, v závěsu následován rodinnými a zdravotními problémy. Abyste odteď rychleji usínali a ráno se probouzeli navzdory zvonění budíku výborně odpočatí, zodpovíme vám nejdůležitější otázky týkající se klidného spánku a hygienické ložnice.

Tipy, jak budete každý den lépe spát

1. V posteli pouze spěte

V posteli se nedívejte na televizi, nekontrolujte e-maily a netelefonujte. Tato intelektuální činnost vás vědomě či podvědomě podněcuje k přemýšlení a pravděpodobně se vám hůře usíná. Zároveň světlo z elektroniky, působí na organismus jako budíček.

2. Před spánkem se vyhněte jídlu, alkoholu a kofeinu

V důsledku trávení jídla, se vaše tepová frekvence zvýší. Kofein má na nás také povzbuzující účinek, neboť blokuje spánek v mozku a zvyšuje produkci adrenalinu. Podle citlivosti vlastního těla může účinek kofeinu přetrvávat jednu, ale i pět hodin. Rozvažte si, do kolika hodin si dopřejete nápoje a potraviny s obsahem kofeinu. Přestože vám alkohol pomáhá relaxovat, může snížit kvalitu spánku, a to v důsledku zvýšené frekvence probuzení se během noci a snížení fáze REM spánku, jež je nejvíce posilňující fází.

3. Choďte spát vždy ve stejnou dobu

Choďte pokud možno spát vždy ve stejný čas každý den a ve stejnou dobu vstávejte. Sedm dní trvá, než se přizpůsobíte novému pravidelnému spánkovému režimu, ale za pouhý jeden den se vrátíte ke starému režimu. Vnitřní hodiny se přizpůsobují spánkovým návykům. Při nepravidelnostech se váš biorytmus vychýlí z rovnováhy. Následkem je únava a klesající výkonnost. Čím větší nepravidelnost, tím extrémnější následky.

4. Dodržujte večerní rituály

Vyhněte se zvýšené fyzické námaze před spaním. Dejte tělu večerním rituálem najevo, že se půjde spát. Možné rituály: procházka, čtení, poslouchání hudby. Jenom prosím ne v posteli, viz tip č. 1. Dejte si horkou sprchu nebo teplou vanu. To tělo uvolní a usnadní usínání.

5. Pravidelně čistěte matrace

V jedné matraci se hemží až 1,5 milionu roztočů. Pravidelné čištění snižuje koncentraci roztočů a předchází vzniku alergie na bytový prach. Roztoče a špínu usazenou v nitru matrace lze nejlépe odstranit pomocí speciálních čističů na matrace. Pravidelně, přibližně každý druhý týden, převlékejte povlečení. Náš tip: Vhodné řešení přináší elektrický kartáč na čalounění Kobold PB440.

Kobold PB440

Specialista na úklid veškerého polstrovaného nábytku, se kterým do hloubky vyčistíte také vaše matrace.

6. Správná teplota

Ideální teplota v ložnici by se měla pohybovat mezi 16 a 18 stupni Celsia. Pokud spí s vámi v ložnici dítě, může tam být o něco tepleji, přibližně 20 stupňů Celsia. Také v dětském pokoji nebo v pokročilém stáří je vhodné zvýšit teplotu až na 20 stupňů Celsia. Více či méně stupňů zhorší spánek. Pokud je totiž v ložnici příliš chladno, svaly v nejhorším případě ztuhnou, v příliš teplém vzduchu se zase budete příliš potit. 

7. Správná vlhkost vzduchu

Vzdušná vlhkost by se měla pohybovat mezi 40 – 60 %. Doporučujeme před spaním a po probuzení měřit vlhkost vzduchu pomocí takzvaného vlhkoměru. Co dělat při příliš vysoké vlhkosti vzduchu? Ložnici vyhřejte a nespěte při otevřeném okně. Nebo nasypte do misky sůl, abyste vlhkost vzduchu v ložnici upravili. Pokud je vlhkost vzduchu trvale vysoká, zvažte pořízení odvlhčovače vzduchu.

Jak se dá vlhkost vzduchu naopak zvýšit? Naplňte v ložnici misku vodou, a vodu pravidelně vyměňujte, aby se nemnožily choroboplodné zárodky. Ráno a večer v ložnici pořádně vyvětrejte, zcela otevřete okno alespoň na čtvrt hodiny. Jako dodatečné opatření může pomoci pořízení profesionálního zvlhčovače vzduchu.

8. Nejsou rostliny v ložnici škodlivé?

Jak je známo, rostliny za světla přeměňují oxid uhličitý, který absorbují, na kyslík. Když je tma, tento proces se zastaví. V noci rostliny kyslík přijímají a oxid uhličitý vydávají. V jistém smyslu nám tedy kyslík vydýchávají. Z tohoto důvodu v ložnici rostliny nemusí za každou cenu být. Potřeba kyslíku u rostlin je nicméně tak nízká, že nám všechen kyslík nikdy vydýchat nemohou.

Existují ale i důvody, proč si některé rostliny právě do ložnice pořídit. Místnost rovnou promění na oázu klidu a jen mimochodem přitom odpařují vlhkost a zbavují vzduch škodlivin. Existují dokonce rostliny, které zlepšují vzduch i v noci. Těchto pět rostlin má v ložnici zelenou:

  • lopatkovec
  • aloe vera
  • tchynin jazyk
  • břečťan
  • citronová tráva

9. Jaká podlaha se hodí do ložnice?

Pokuste se z ložnice odstranit všechny lapače prachu. Milujete ale svou obrovskou knihovnu, kterou máte hned vedle postele? V tom případě pravidelně oprašujte hřbety knih, například víceúčelovou prachovkou Kobold. Utírání prachu vám s ní půjde stejně snadno jako vysávání. Co se týče podlahové krytiny, můžete se klidně vyřádit.

Podlahy do vaší ložnice:

  • koberec: měkký a hřejivý pod bosými chodidly
  • korek: příjemně teplý, dobře se čistí
  • parkety: regulují vlhkost a zlepšují klima v místnosti
  • linoleum: měkké a odolné proti plísním
  • palubky: trvanlivé a přirozené
  • laminát: snadno se udržuje, robustní
  • vinyl: pohlcuje zvuky a snadno se čistí
I pokud nejste alergici, měli byste podlahu pravidelně a hloubkově čistit. Při svlékání špinavého oblečení nebo natřepávání peřin se snáší k zemi i ty nejmenší částečky prachu.

10. Smí se mnou do postele domácí mazlíčci?

Pokud se ani v ložnici nechcete vzdát společnosti svých heboučkých spolubydlících, měli byste dodržovat několik základních pravidel. Zvířata, respektive jejich kožíšky, jsou, jak známo, zdrojem nečistot, ať už jde o pozůstatky z poslední procházky nebo o chlupy samotné. Odstraňujte pravidelně zvířecí chlupy ze země, postele a přikrývek. Pokud se chlupatý miláček bude ve vaší ložnici pohybovat pouze přes den, můžete přehodit přes postel přehoz, abyste zabránili hrubým nečistotám proniknout do matrace, polštáře nebo peřiny. Zároveň je vhodné častěji převlékat povlečení. Do dětské postýlky by zvířata pokud možno vůbec neměla mít přístup.

Velká část populace je silně ovlivněna nedostatkem spánku. Tento nedostatek může ale způsobit více než jen ztížit vám den, může dokonce ovlivnit vaše zdraví. Zhoršení paměti, kolísání hmotnosti, oslabení imunitního systému, vysoký krevní tlak, to všechno může být důsledkem špatného spánku. Věříme, že vám naše tipy pro zdravý spánek pomohou ulehnout tak, abyste se ráno i celý den cítili opravdu fit!


Oblíbené články


Mohlo by vás zajímat